Geen zin om het hele artikel te lezen? Dit zijn de 7 meest gemaakte fouten op een website:
Één van de belangrijkste eigenschappen van een website is dat hij snel inlaadt. Als je website er langer over doet dan 3 seconden om volledig in te laden, dan is er een kans van 90% dat je bezoeker de website zal verlaten. Dan mag je nog zoveel energie in de opmaak en content van je website gestopt hebben, als je maar 10% van al je bezoekers bereikt, heb je een serieus probleem.
De ideale laadtijd van een webpagina zit tussen de 1 en de 3 seconden. Je kan op eenvoudige manier kijken hoe snel je website is. Dit doe je door het adres van je website in PageSpeed Insights in te vullen. Dit is een applicatie van Google die meet hoe goed je website is op basis van verschillende eigenschappen, waaronder dus ook de snelheid.
Test je website met Google PageSpeed
Wist je dat:
Het is een probleem als je website niet goed gevonden kan worden. Zeker als het gaat om een website of webshop die rechtstreeks voor omzet moet zorgen. Het is niet altijd duidelijk waarom je website niet goed zichtbaar is. Soms is er gewoon te veel concurrentie en moet je je gaan specialiseren in een niche. Toch zijn er enkele vaak voorkomende fouten die eenvoudig te voorkomen zijn 3:
Bezoekers naar je website brengen is één ding. De bezoeker converteren naar een klant is een heel ander verhaal. Conversie gebeurt voornamelijk door de juiste plaatsing van call to actions (CTA's). Het is belangrijk dat je je pagina's opbouwt met een bepaald doel voor ogen. Bezoekers moeten weten wat er van hen verwacht wordt en de drempel hiervoor moet zo laag mogelijk zijn. Enkele voorbeelden 4:
Bezoekers die op je website terecht zijn gekomen moeten vaak nog overtuigd worden. Overtuigd worden om iets te kopen, om contact op te nemen of om eenvoudigweg door te klikken naar andere pagina's. Belangrijk hierbij is dat je enige autoriteit uitstraalt. Je moet je bezoeker de indruk geven dat ze gemakkelijk kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn en dat ze door de juiste mensen geholpen kunnen worden. Hier knelt dan vaak het schoentje:
Er zijn verschillende redenen om een website te hebben. Voor sommige bedrijven is het louter een uithangbord, andere bedrijven zijn ervan afhankelijk voor het grootste deel van hun omzet. Naar gelang het belang van de website, is het dus belangrijker om zoveel mogelijk uit je website te halen. Om, zoals hierboven beschreven, bezoekers te laten converteren, moeten pagina's dus een duidelijk doel hebben. Je mag nog zo'n mooie website hebben die aan alle eisen voldoet, als er geen duidelijk doel aan een webpagina verbonden is, kunnen alle inspanningen verloren moeite zijn.
Zo kan het zijn dat je met je website zoveel mogelijk e-mailadressen wil verzamelen van potentiële klanten. Je hebt een hele social media-campagne rechtgezet en ontvangt dagelijks heel wat nieuwe bezoekers dankzij gerichte advertenties. Ze komen allemaal op een pagina terecht met duidelijke informatie en de interesse is opgewekt. Toch wordt er nauwelijks een e-mailadres achtergelaten. Wat loopt er mis?
Gebruiksvriendelijk is nogal subjectief. Wat voor de ene gebruiksvriendelijk is, is dat voor de andere misschien niet.
Er zijn wel een aantal richtlijnen die je kan aanhouden om ervoor te zorgen dat je website door de meeste mensen als gebruiksvriendelijk wordt beschouwd. Dit is wellicht de saaiste tip van allemaal. Gebruiksvriendelijkheid heeft vaak te maken met herkenbaarheid. Staat alles waar het hoort te staan. Als je daar sterk van afwijkt, kan het zijn dat mensen hun weg niet goed vinden of zelfs gefrustreerd geraken op je website. Dit zijn enkele vaak voorkomende "afwijkingen"
Tenslotte merken we steeds vaker dat bedrijven een website aanmaken en dan voor een aantal jaren parkeren. Alsof alle inspanningen bij de opstart van een website moeten voldoen voor de komende 5 jaar. Een website moet samen met het bedrijf mee evolueren. Tijden veranderen en dus ook het koopgedrag van de consument. Bedrijven moeten hier constant op inspelen en een website is daar het perfecte middel voor. Websites die niet flexibel genoeg zijn om deze veranderingen mee op te nemen, zijn gedoemd om stil te staan en te mislukken in hun opzet.
Bronnen: