Hoeveel kost een professionele website?

Jef Vlamings - 01/06/2022
Leestijd: 39 min.
Hoeveel kost een professionele website?

Je kan veel kanten uitgaan met je website. Sommige ondernemers hebben voldoende aan een eenvoudige contactpagina. Anderen vragen naar een uit te kluiten gewassen webshop met alle toeters en bellen.

In dit artikel kom je te weten wat de kost van een website bepaalt en ontdek je hoeveel jouw website zou mogen kosten.

Wat is een professionele website?

Er is heel wat onduidelijkheid over wat nu precies een professionele website is. Om van een professionele website te spreken moet er aan twee voorwaarden voldaan worden:

  1. Hoge kwaliteit
  2. Uitgebreid functiepakket

De kwaliteit van een website bepalen is niet eenvoudig. Sommige indicatoren geven meteen aan of er fouten gemaakt zijn maar om gefundeerde uitspraken te kunnen doen is het aangeraden om er een expert bij te halen die de analyse voor jou kan doen.

Wil je je website eens stevig doorlichten om de pijnpunten bloot te leggen of wil je gewoon een aantal suggesties om ze te verbeteren? Frontier beschikt over de ervaring. Dus neem gerust contact op!

Standaard inbegrepen in professionele websites

Een professionele website moet natuurlijk ook goed uitgerust zijn met verscheidene functies. Onderstaande features mogen standaard verwacht worden anno 2017.

  • Een Content Managing System (CMS).
    Een CMS is een software-pakket waarmee je uw website up-to-date kan houden. Bekende voorbeelden zijn WordPressDrupalJoomla en Magento.
  • Uitgebreide SEO-tool.
    Het moet mogelijk zijn om elke pagina te optimaliseren voor Google en sociale media (vnl. Facebook en Twitter)
  • Analytische software-integratie, bij voorkeur met Google Analytics.
    Het gedrag van de websitebezoekers moet je kunnen meten om zinvolle uitspraken te doen over het succes van je website. Je hebt het recht om toegang te hebben tot deze gegevens.
  • Aangepast ontwerp.
    Het design van de website moet op maat van het bedrijf gemaakt zijn.
  • Een veilige, private hosting.
    De site moet bewaard worden op een veilige, goed onderhouden server.
    Tip: Kijk of een website start met “https://”,dit is een basiseigenschap van een professionele website.
  • Ondersteuning voor meerdere talen (en locales).
  • Goede begeleiding bij het opvullen en het updaten van de website.
    Professionele website leveranciers voorzien meestal een korte workshop samen met de klant met duidelijke SEO-richtlijnen.

Wat bepaalt de kost van een website?

Het zijn vooral de werkuren die de kost van een website bepalen. Hoewel elk bedrijf zijn specifieke eisen heeft, kan er toch gestart worden vanuit een soort basispakket. Dit basispakket omvat alle functies die in alle websites aanwezig dienen te zijn. Alle aanpassingen hierop zijn maatwerk en kunnen naargelang de eigenaardigheid snel optellen in het aantal werkuren. De twee belangrijkste factoren zijn het aantal pagina’s en het aantal integraties.

  1. Aantal pagina’s. Elke pagina die een aparte vormgeving nodig heeft moet via een designer passeren. Goede designers hanteren stevige tarieven en maken dat de kost snel kan oplopen.
  2. Aantal integraties. Extra mogelijkheden zoals een boekingsformulier, een evenementenkalender of een webshop brengen meteen heel wat werkuren met zich mee. Meestal werken bedrijven al met bestaande software die in de website geïntegreerd kan worden. Ook die integratie vraagt weer extra inspanningen.

Hoe kan je de kost drukken?

Om de kost van je website te drukken, is het dus kwestie om de juiste keuzes te maken. Vaak zijn ondernemers heel ambitieus en hebben ze grootse plannen met hun website. Het is de taak van de website leverancier om samen met de klant op zoek te gaan naar het hoofddoel van de website.

Frontier gaat steeds uit van onderstaand stappenplan om de website voor de klant optimaal te laten renderen.

  • Het hoofddoel definiëren
  • De gewenste functionaliteiten oplijsten
  • Features sorteren op prijs
  • Goedkopere alternatieven bespreken
  • Duidelijke offertes opstellen
  • Open communiceren

Bij Frontier krijg je steeds een duidelijk overzicht van de verschillende elementen die een website opmaken.
We vinden het belangrijk dat de klant weet wat er verwacht mag worden bij de oplevering van een website.

Laat je daarom altijd goed informeren over de gangbare tarieven vooraleer je gaat praten met een website leverancier.

Gangbare tarieven

Onderstaande tarieven zijn gangbaar voor de Belgische markt anno 2017.
Dit overzicht gaat uit van kwalitatieve oplevering door Belgische bedrijven die niet werken met buitenlandse onderaannemingen. Uiteraard zullen er altijd bedrijven zijn die onder de prijs dezelfde functies aanbieden.

One pager (±1000 – 1500 EUR)

  • Eén op maat ontworpen pagina
  • Verzendformulier

Small (±1500 – 2000 EUR)

  • Meerdere op maat ontworpen pagina’s
  • Contactpagina met verzendformulier
  • Blog

Medium (±2000 – 4000 EUR)

  • Meerdere op maat ontworpen pagina’s
  • Contactpagina met verzendformulier
  • Blog
  • Producten- en/of dienstencatalogus
  • Bestelformulier

Large (±4000 – 8000 EUR)

  • Meerdere op maat ontworpen pagina’s
  • Contactpagina met verzendformulier
  • Blog
  • Webshop

Enterprise (10.000+ EUR)

  • Meerdere op maat ontworpen pagina’s
  • Contactpagina met verzendformulier
  • Blog
  • Webshop
  • Klanten login
  • Diepgaande integratie third-party services
  • Custom backend of administratiepaneel
  • Opvolgen websiteprestaties
  • Veiligheidsanalyses
  • SLA

Conclusie

De kost van een professionele website wordt vooral bepaald door het aantal werkuren. Je kan de prijs drukken door samen met je website leverancier de duurste functies op te lijsten en goedkopere alternatieven te bespreken. Het is belangrijk dat je het doel van de website voor ogen houdt als je een offerte laat opmaken.

Heb je dit allemaal al op een rijtje? Dan kan je verwachten dat de prijs varieert van 1000 EUR voor een eenvoudige pagina, tot 8000 EUR voor een uitgebreide webshop met alle moderne mogelijkheden.