Het is niet langer te ontkennen dat de hoge inflatie ervoor zorgt dat de consumenten hun portefeuilles dichthouden. Ze worden zich althans bewuster van hun aankopen en zullen minder op gevoel gaan winkelen en vaker gaan tellen. Dit heeft tot gevolg dat de impulsaankopen beperkt worden en de eerste klappen uitgedeeld worden aan de ondernemers. De verwachting is dat de koopkracht nog zal dalen en de bedrijven het serieus zullen gaan voelen als ze dat al niet doen.
I think the official numbers actually understate the true magnitude of inflation. And inflation appears to be likely to continue for at least the remainder of this year.
- Elon Musk
Als reactie hierop, hebben veel bedrijven de neiging om zelf te gaan besparen. Een logische redenering zou je denken, maar niets is minder waar. In tijden van inflatie moet je durven investeren. Na een hoge inflatiepiek komt er vaak een sterke daling. Dit wil zeggen dat consumenten die al lang bepaalde aankopen hebben uitgesteld, toch terug aan het winkelen gaan. Dit veroorzaakte in het verleden vaak een rush op de markt en enkel de bedrijven die hierop voorzien waren, konden dan floreren of de geleden schade herstellen.
Het is niet eenvoudig om dan precies te gaan vertellen wat je juist moet doen. Elke sector is anders en elk bedrijf heeft zijn eigenheden. Toch is er een rode draad die in het verleden een oplossing bleek te zijn, nl. differentiatie. Wat niet werkt, moet je afbouwen en terwijl kan je op zoek gaan naar nieuwe paden om te bewandelen. Het is nú het uitgelezen moment om te gaan differentiëren. De huidige Coronacrisis waar we ons nog steeds in de staart van bevinden, heeft ons geleerd dat bedrijven die kort op de bal hebben gespeeld, het minste schade hebben geleden. De juiste investering, op het juiste moment maakt het verschil.
Nog iets dat we hebben geleerd van de crisis, is dat er nog serieus wat groei zit op de mogelijkheden die het internet kan bieden. Online kopen is het nieuwe normaal geworden. Veel sectoren, met name de HoReCa, zijn massaal op de e-commerce wagen gesprongen. Er wordt nog meer ingezet op online dienstverlening dan in het verleden en dat is wat de moderne consument ook verwacht. Ze willen voor het grootste deel snel, al dan niet digitaal, geholpen worden en dat kan dus perfect online met de juiste website of applicatie.
Daarnaast wordt er nog volop geïnvesteerd in nieuwe webtechnologieën. Facebook (Meta) zet hard in op AR/VR met hun Metaverse. Web3-toepassingen schieten als paddenstoelen uit de grond en AI (of Artificial Intelligence) is stilaan niet meer weg te denken uit onze maatschappij. The next big wave is coming en je kan er maar beter klaar voor zijn!
Welke investeringen neem jij als ondernemer vandaag voor de resultaten van morgen?